آرشیو شهریور ماه 1400

در اين سايت مي توانيد به جواب سوالات خود در مورد قاليشويي دست يابيد

5 مزيت تميز كردن فرش با سركه

۹ بازديد

آيا مي‌دانيد كه ميتوان  قاليشويي در مشهد  از سركه براي گندزدايي فرش بهره برد. براي گند زدايي از فرش مي توانيد از يك قاشق چايخوري جوش شيرين ،يك قاشق غذاخوري سركه و دو فنجان آب گرم به كار گيري فرمائيد. آن را باطن يك بطري بريزيد و اسپري نمائيد. شما متوجه خواهيد شد كه ادغام استارت به حباب ميكند. بعداز كاهش حباب هاي گازي ،مايع را روي فرش اسپري نمائيد. با كم آب شدن فرش ،رايحه از في مابين ميرود. ياروهمدم با جوش شيرين شايد شما از پاك كردن فرش با سركه و جوش شيرين شنيده باشيد ، موثرترين منزه كننده خانگي براي نظافت كردن فرش ادغام جوش شيرين و سركه سپيد ميباشد. ولي با ندانستن طرز درست نظافت كردن ممكن ميباشد به فيض مناسب نرسيد. خواص جذب جوش شيرين هنگام ادغام با سركه قادر است ابزاري توانمند براي از في مابين بردن لكه باشد . نحوه نخستين پاك كردن فرش با جوش شيرين و سركه سپيد نخست كمي سركه را روي لكه ها بريزيد . بگذاريد تعدادي ثانيه تر بخورد. آنگاه جوش شيرين را در سراسر لكه بپاشيد. جوش شيرين را جارو بكشيد و مشاهده كنيد لكه شما در پهنا چندين دقيقه از ميان ميرود.
شيوه دوم پاك كردن فرش با سركه سپيد و جوش شيرين
مواد موردنياز :
-پياله شيشه اي يا اين كه سراميك
-جوش شيرين
-پودر شستشو
-سركه
-آب گرم
-پارچه يا اين كه مداد موي
-تهيه و تنظيم محلول شستشو
نصف فنجان آب گرم+4 قاشق غذاخوري سركه سپيد + يك قاشق غذاخوري جوش شيرين +يك قاشق غذاخوري پودر لباس شويي را با هم ادغام نمائيد. محلول نتايج تماما ادغام گردد تا جوش آيد .آن گاه داخل يك بطري بريزيد و روي لكه بريزيد. تمامي چيز بايستي به‌سرعت صورت بپذيرد. بعداز قرار دادن ادغام روي فرش ،نيم ساعت ان را بگذاريد تا خاك فرش گرفته گردد و سركه بوي نامطبوع را خنثي نمايد. آنگاه با تمركز ان را با دستمال يا اين كه مداد گيسو منزه فرماييد. خاك انباشته شده به راحتي خارج مي ايد و سواي هيچ مشكلي از سطح فرش بيرون مي‌گردد. خاكهاي باقي مانده را از روي فرش جارو بكشيد.
طريق سوم به كارگيري از سركه سپيد و جوش شيرين براي تزكيه لكه فرش
اين طريق براي فرشهايي كه بوي بد و آلودگي هاي توانمند دارا‌هستند ،مطلوب ميباشد. اصل نظافت به شرح ذيل ميباشد :
جوش شيرين را به صورت يكنواخت روي سطح پوشش كف بريزيد. 30 دقيقه آن را بگذاريد. درين برهه زماني محلول سركه را مهيا نماييد : 1قاشق غذاخوري سركه را در يك ليتر آب گرم تركيب نماييد. بعد از سپري شد نيم ساعت ،موردنياز ميباشد پوشش را پاك فرمائيد و محلول مهيا گرديده را روي ان اسپري نماييد. نيم ساعت ديگر طاقت فرماييد. اين شغل براي يقين از برخورد سركه با ذرات سودا جان دار در فرش ضروري ميباشد. فرش را در سمت الياف كم آب نمائيد و مجدد ان را جارو بكشيد.

روش نگه داري و شستشوي گليم

۱۰ بازديد

گليم ها نيز بعضيً در روي   قاليشويي در مشهد  سنگ و موزائيك و سراميك كف اطاق بر اثر پاخوردن جنبش مي نمايند . براي خودداري از اين آيتم مي اقتدار از آسترهاي اسفنج مانند يا اين كه كانال هاي توري از متاع ( پي او سي ) قابل انعطاف استفاده كرد. اين آسترها بايد كوچكتر از بعد ها فرش باشند.ويا نيز باچند قطره چسب چوب در كناره هاي آن آن‌ها را اثبات كردوموقع انتقال باكمي آب گرم از سطح ها جداگانه كرد. .
پاك كردن لكه ها :▪ لكه آدامس را با يخ محكم فرمائيد . با احتياط با ياري يك كاردك آن را از سطح گليم مستقل نمائيد .▪ لكه شمع را با يخ محكم كنيد . با احتياط با ياري يك كاردك آن را از سطح گليم غير وابسته فرماييد.▪ لكه جوهر بي آلايش ( دوات ) را با مقداري ماست ادغام فرماييد و توده فرمائيد . اين شغل را يك سري نوبت جاري ساختن دهيد تا تماماً جوهر جذب ماست خواهد شد.▪ آبميوه ، چاي ، شير ، شكلات و قهوه را با آب نصفه گرم و صابون خانگي و يا اين كه شامپو پاك فرمائيد.▪ مايعات شيرين ( شربت ، چاي شيرين و ... ) پوسيدگي گليم را تسريع مي نمايد. مسلماً اثر اين مايعات را سريعاً از گليم منزه كنيد.▪ براي زدودن اثرات روغني و چربي و واكس از صابون خانگي و سركه سپيد و تميز كننده هاي خنثي استعمال نمائيد .▪ اثرات خون و تخم مرغ با محلول نمك ، صابون خانگي و سركه سپيد با آب نصفه گرم منزه مي گردند.▪ جهت زدودن دوده، به ويژه بر روي موكت تيره رنگ، روي لكه نمك بپاشيد. بعداز ۵/۱ ساعت با جارو برقي آن را تميز نمائيد.
شستشوي گليم :ـ سفارش ميشود شستشوي گليم را به شركت ها داراي اعتبار قاليشوئي بسپاريد . پيش از شستشو گرد و خاك از گليم زدوده خواهد شد. از شامپوي منحصربه‌فرد فرش به كارگيري فرماييد.

پاك كردن لكه قديمي چايي از فرش

۹ بازديد

يك قاشق غذاخوري (۱۵ ميلي‌ليتر) مايع   قاليشويي در مشهد  كاسه‌شويي، ۱ قاشق غذاخوري سركه مقطر و ۲ پيمانه (۴۷۰ ميلي‌ليتر) آب سرد را با يكديگر ادغام فرمائيد. مواد را درون ظرفي پلاستيكي يا اين كه شيشه‌اي بريزيد و آنان را تماما با يكديگر تركيب نمائيد. مواد ادغام‌گرديده را به هم بزنيد تا مجموع موادسازنده مو جود در آن تماما با يكديگر ادغام شوند.
اعتنا داشته باشيد كه نخست بايستي مايع پياله‌شويي را در سركه حل نمائيد و آنگاه آب را اضافه فرماييد.
۲. پارچه‌اي منزه و كم آب را داخل محلول فرو فرمائيد و آن را روي لكه بماليدكناره‌اي از پارچه را درون محلول منزه‌كننده ببريد. آن گاه به‌آرامي پارچه را روي فرش فشار دهيد تا مجموع لكه چاي به محلول آغشته خواهد شد. توجه فرمائيد كه آحاد بخش‌هاي لكه، حتي بخش‌هايي كه قطره‌هاي متفرقٔ چاي ريخته ميباشد نيز به محلول تميز‌كننده آغشته شوند.
۳. از نصيب كم آب پارچه براي جذب رطوبت اضافهٔ جان دار به كار گيري فرمائيدپارچه را روي لكه قرار دهيد تا محلول تميز‌كننده و چاي جان دار در آن جذب پارچه شوند. در شكل لزوم از پارچهٔ كم آب ديگري به كار گيري نماييد تا از پخش‌شدن لكهٔ چاي پرهيز خواهد شد. تاهنگاميكه لكه به طور كامل از در ميان برود، اين مراحل را ادامه دهيد.
۴. فرش را با آب سرد بشوييد و حوصله نماييد تا كم آب گرددآب سرد را روي بخش موردنظر اسپري فرماييد و بعد از آن با پارچه‌اي منزه، روي فرش فشار دهيد تا آب جانور در آن جذب پارچه گردد. اين فعاليت موجب مي‌گردد كه تك تك مايع كاسه‌شويي و سركهٔ مو جود در فرش منزه خواهد شد و فرش‌تان ظاهري به طور كامل جديد پيدا نمايد. طاقت فرماييد كه فرش با جريان هوا تماما كم آب خواهد شد و آن‌گاه بخش موردنظر را جاروبرقي بكشيد.بخش موردنظر را به‌ اندازه‌اي تر نمائيد كه فرش مرطوب خواهد شد، اما از آب اشباع نشود. در شرايطي‌كه اسپري نداريد، براي مرطوب‌كردن فرش ميتوانيد پارچه‌اي پاك و تر را روي فرش فشار دهيد.
فراموش نكنيد كه قطعا از آب سرد استعمال نمائيد، زيرا به كار گيري از آب گرم يا اين كه داغ موجب اثبات‌شدن لكه مي‌گردد.

راهنماي پاك كردن لكه‌هاي شمع روي فرش

۹ بازديد

همان گونه كه اشاره شد  قاليشويي در مشهد   ريخته شدن شمع آب گرديده بر روي فرش و لكه‌هاي آن از مشكلاتي به حساب ميآيد كه اكثر زمان ها اشخاص با آن مواجه گرديده‌اند.
سواي شك وترديد شايسته ترين مجال براي از در بين بردن هر لكه‌اي از سطح ها گوناگون، زماني ميباشد كه لكه ساخت گرديده و هنوز مواد آن جديد ميباشد؛ در فيض اين قضيه براي پارافين يا اين كه موم شمع هم درستي مي‌نمايد.
از اين‌رو خوب ميباشد، تزكيه لكه‌هاي شمع روي فرش يا اين كه موكت به جهت بافت‌دار بودن سطح فورا صورت پذيرد.
اكثر كساني كه با ايراد شمع آب گرديده روي فرش مواجه مي گردند، درپي راهكاري مطلوب براي تزكيه لكه‌هاي آن مي باشند.
به‌طور كلي خوب ميباشد تا تزكيه پارافين فورا بعد از ريخته شدن بر روي فرش و در شرايط قابل انعطاف صورت بپذيرد ولي گه گاه اشخاص با پارافين جامد بر روي سطح مواجه مي گردند.
به دنبال طريق‌هاي تزكيه لكه‌هاي شمع از روي فرش را در وضعيت‌هاي متعدد ذكر ميكنيم:
از دربين بردن لكه‌هاي شمع روي فرش فورا بعد از ريخته شدندر حالتي كه شاهد ريخته شدن پارافين آب گرديده شمع بر روي سطح هاي بافت‌دار مانند فرش بوديد، پيشنهاد مي شود فورا موم شمع را در وضعيت قابل انعطاف با تمركز فراوان توسط قاشق از روي سطح برداريد.
بعد از برداشتن مواد اساسي شمع از روي سطح فرش، مي بايست نسبت به زدودن لكه‌ها مبادرت كرده و از مواد تميزكننده براي از در ميان بردن لكه‌ها به كارگيري نمائيد.
از دربين بردن لكه‌هاي شمع روي فرش بعد از جامد شدنگه گاه ممكن ميباشد فورا بعداز ريختن موم شمع بر روي فرش، متوجه آن نشويد و با پارافين جامد بر روي فرش مواجه گرديد.
در اينگونه حالتي، مي‌اقتدار از طريق‌هاي سرد كردن و حرارت دادن براي تزكيه لكه‌هاي شمع روي فرش بهره برد.
در طرز سرد و گرم كردن پارافين جامد بايستي نخست تا جايي كه ممكن ميباشد با استعمال از جسم تيز مانند نوك خنجر آشپزخانه يا اين كه حتي ناخن به تراشيدن موم جامد روي فرش مبادرت نمائيد.
بعد يكسري تكه يخ را درون كيسه پلاستيكي بريزيد و براي چندين دقيقه بر روي موم ما‌نده قرار دهيد تا به طور كامل محكم خواهد شد و درپي مجددا موم‌هاي محكم گرديده را بتراشيد.
در گام‌بعدي با به كار گيري از جاروبرقي و شاتون منحصر پاك كردن اثاث خانه و مبل به تزكيه موم‌ها از روي فرش مبادرت نماييد.
در مرحله آنگاه مي بايست كيسه‌هاي كاغذي قهوه‌اي (كاغذهاي آيتم استعمال در خشكشويي) يا اين كه دستمال كاغذي حوله‌اي را بر روي لكه قرار داده و اتو با مرتبه حرارت معدود و سواي بخار را روي آن بكشيد تا موم جذب برگه يا اين كه دستمال كاغذي گردد. اين فعاليت را چند توشه با ردوبدل كيسه‌هاي كاغذي يا اين كه دستمال تكرار نماييد تا ديگر موم جذب نشود.
در قدم پايان با استعمال از دستمال آغشته به موادي زيرا الكل مالشي (ايزوپروپيل) %۷۰، آمونياك خانگي، سركه يا اين كه روغن‌هاي گياهي به از في مابين بردن لكه‌هاي باقي مانده بر روي فرش مبادرت نماييد.

پاك كردن لكه قديمي چايي از فرش

۹ بازديد

نكاتي كه بايستي  قاليشويي در مشهد  پيش از پاك كردن لكه چاي از روي فرش در حيث داشته باشيدوقتي مايعاتي مانند چاي يا قهوه روي فرش مي‌ريزد، سرعت‌عمل اهميت فراواني داراست. در اين مواقع بايستي هرچه زودتر لكهٔ تشكيل داد‌شده را برطرف نمائيد؛ زيرا پاك كردن لكه قديمي چاي از روي فرش كار ساده‌اي نيست و وقتي لكهٔ چاي روي فرش باقي مي ماند، تصويب ميشود و پاك كردن آن نيز خلل‌تر گردد.
پيش از استعمال از هر گونه ماده‌اي، نخست بايد با پارچه يا حوله‌اي خشك و پاك روي لكهٔ چاي ضربه بزنيد و اين فعاليت را تاوقتي‌كه بيشتر چاي از بافت فرش خارج گردد، ادامه دهيد. البته، پيش از استفاده از پارچهٔ نخي، مي توانيد از قاشق براي روي هم گذاشتن چاي از روي فرش به كارگيري فرمائيد. آنگاه مقدار پاره اي آب را مستقيما روي لكهٔ چاي بريزيد. ريختن آب موجب رقيق‌شدن لكه و خودداري از جراحتِ بيشتر به فرش مي‌شود. آن‌گاه از يكي‌از روش‌هايي كه درپي شرح داده‌ايم، براي پاك كردن كامل لكه چاي استفاده فرمائيد.
رنگ فرش نيز در نمايان و مشخص بودنِ لكهٔ ايجاد‌شده تأثير دارد و لكه چايي كه روي فرش‌هاي روشن و كرمي ساخت مي شود، معلوم‌تر و نمايان‌تر از فرش‌هاي تيره است. بنابراين در پاك كردن لكه چاي روي فرش كرم مي بايست دقت و وسواس بيشتري داشته باشيد و سريع‌تر اقدام نماييد تا لكه روي فرش تصويب نشود و جلوه و ظاهر فرش را خراب نكند.
روش اول: پاك كردن لكه چاي از روي فرش با سركه سفيد و جوش‌شيرينيك‌دوم پيمانه (۱۲۰ ميلي‌ليتر) آب سرد را با يك‌دوم پيمانه (۱۲۰ ميلي‌ليتر) سركه سپيد مقطر ادغام نماييدادغام به‌دست‌آمده را باطن فنجان يا اين كه بطري بريزيد و آن را عالي به هم بزنيد تا سركه و آب با يكديگر تركيب شوند. در‌حالتي كه لكهٔ چاي ايجادشده خيلي والا ميباشد، از ۲ يا اين كه ۳ برابرِ مقادير گفته‌گرديده به كار گيري فرمائيد. صرفا به خاطر داشته باشيد كه مسلما بايستي نسبت يك بخش سركه و يك بخش آب را رعايت نمائيد.
هشدار: هيچ گاه براي تزكيه لكه چاي از روي فرش از آب گرم يا اين كه داغ استعمال نكنيد، چون اين عمل بيشتر موجب ثبت لكهٔ چاي ميشود تا تزكيه آن.

هزينه رنگرزي فرش

۹ بازديد

گزنفون مورخ يوناني  قاليشويي در مشهد  به كارگاههاي قاليبافي شاهان هخامنشي در شهر سارد نزديك به چهار صد سال قبل از به دنيا آمدن اشاره مي نمايد. اين هنر در برهه زماني هاي بعدي نيزادامه پيدا نموده است. در كتاب زين الاخبار گرديزي داستاني نقل مي توان به اين مضمون: ديوان را فرمود تا كانها كندند و جوهرهايي خارج آوردند و به دريا رفتند و گوهرها برآوردند و اين فعاليت با مردمان بياموختند و لباس ها رنگ فرمود كردن. از مثال هاي فرش ساساني كه متأسفانه باحمله اعراب از در ميان رفت البته بيان آن در اكثري از كتاب ها براي مثال تاريخ طبري آمده، فرش بهارستان ميباشد. طبري در رابطه آن مي‌گويد: … بساطي بافتند از ديبا. به فصل زمستان بازكردندي بدان وقت كه هيچ جا گل شكفته نبودي و به دنيا اندر سبزي نبودي و آن بساط را گرداگرد كنارش كليه به زمرد و زبرجد سبز بافته …سيروس پرهام اين نظر را دارد كه قبل از اسلام دستكم سه حوزه‌ گسترده فرشبافي در عجم وجود داشته … ناحيه نخستين و در ظاهرً لبريز رونق منطقه دارابگرد … فسا و جهرم بود. منطقه دوم كوه بيشابور كه تا كناره ارجان و مرز و بوم لرنشين كهكيلويه امتداد داشت و شاپور و كازرون و توج و شهر گمشده غندجان شهرهاي عمده آن بوده كه هر دو منطقه از آبادترين و مالامال نعمت ترين مركزها فرهنگ و تمدن ساساني بوده اند. حيطه يا اين كه منطقه سوم بوانات و قونقري كه دژ خرمه در آن بوده ميباشد.از عارضه ها ديگري كه وجود سنت توسعه يافته رنگرزي را در بازه ساساني اثبات مي نمايد رونق و توسعه و گسترش منسوجات در‌اين بعدازظهر ميباشد. چون رنگرزي يك كدام از صنعت هاي متعلق به نساجي ميباشد.ايرانيان در زمان ساساني در بافت منسوجات به ويژه منسوجات ابريشمي به حدي از مهارت رسيده بودند كه بيزنس ابريشم را در ميان چين و مغرب زمين در دست گرفته بودند و دستگاههاي بافندگي ابريشم ساخت‌و‌ساز كردند، كه به زودي در تك تك خاورميانه آوازه و اشاعه يافت و بخش اعظمي از اين پارچه ها در كليساهاي اروپا ما‌نده كه بطور انقطاع وابسته به مدت ساساني ميباشد و در به عبارتي فرصت به بيزانس و روم نبي شد. طرز ساسانيان در استفاده رنگها با نحوه بيزانسي تفاوت داشته و فقط رنگهاي به عمل رفته يك كدام از ميباشد، اما رنگهاي ساساني دارنده درخشش كمتر و معتدل خيس ميباشد و هنرمندانه تقسيم گرديده و با در لحاظ به دست آوردن نقش گزينش گرديده اند.بخش اعظمي از مثال ها يك رنگ بوده و رنگي مثل آبي‌رنگ را براي مورد سپيد ابريشم در حيث گرفته اند، يااينكه نقش را با ابريشم فارغ از رنگ در كنار مورد قرمز‌رنگ بافته اند و يا اين كه دو رنگ براي مسئله سپيد به عمل برده اند: قرمز رنگ و سياه و يا اين كه آبي رنگ برجسته و سبز.

بوي فرش

۹ بازديد

از رويكرد هاي موثري  قاليشويي در مشهد  كه براي رفع بوي بد و نم فرش مي قدرت بهره برد به كارگيري از ليمو ترش است. چرا‌كه ليمو ترش باعث مي‌شود كه بوي نم فرش رفع گردد، در‌اين شيوه پيش از هر چيزي ليمو ترش را نصف كرده و آن را روي محل ساخت رايحه و يا اين كه روي لكه اي كه سبب ساز بوي بد گرديده بگذاريد با اين فعاليت شما عامل ها مهم بوي نم و كليه باكتري هاي مولد از در بين خواهند رفت براين اساس كافيست يكسري دقيقه ليمو ترش را روي فرش قرار داده و بعد از آن مبادرت به شستشوي آن بكنيد مراعات ميكنيد كه هيچ اثري از بوي نم فرش باقي نمانده ميباشد.
رفع بوي فرش با روغن اسانسبه عمل بردن روغن اسانس از ساير ترفند هاي رفع بوي نامطبوع فرش ميباشد براي اينكه بها برايتان ارزان به اتمام برسد مي‌توانيد با جوش شيرين و يا اين كه بقيه خوشبو كننده ها آن را ادغام كنيد ،. براي استعمال از روغن اسانس 15 يا اين كه 20 قطره از روغن را با جوش شيريني به ترازو 2.1 پيمانه ادغام كرده و آن را به نيكي هم بزنيد آنگاه اين ادغام را روي بخش عطر گرفته فرش ريخته و يا اين كه اسپري نماييد و بگذاريد دقايقي از ماندن آن روي فرش سپري گردد و آن‌گاه مبادرت به پاك سازي و جارو كردن فرش بكنيد.
رفع بوي بد فرش با روغن ضروريروغن ضروري به عنوان مثال روغن هايي ميباشد كه از بخش هاي معطر گياه به دست مي‌آيد و بسيار فراروگريز است و اين برهان منجر گرديده‌است كه در شكل به كار گيري هيچ اثري از آن روي فرش باقي نمي ماند درصورتي كه جوش شيرين را با اين روغن مخلوط نماييد به راحتي مي‌توانيد بوي نامطبوع فرش را از في مابين ببريد. حتي مي‌توانيد از بوي گل آيتم عشق خويش مثل ياسمن، رز و يا اين كه اسطوخودوس براي مخلوط با اين روغن استعمال فرمائيد.

بهترين روش براي از بين بردن بوي فرش چيست؟

۱۱ بازديد

بو اسطوخودوس با خواص متانت بخشي  قاليشويي در مشهد  كه دارااست براي رفع بوي نامطبوع فرش كاربرد دارااست. در آغاز مي بايست گل هاي نو ي اسطوخودوس را به ترازو نصف پيمانه خرد فرماييد و در هاون بريزيد و پس از له كردن آن‌ها خواهيد روئت كرد كه عطري خوش از آن خارج خواهد زد. در‌اين مرحله بايستي به ترازو يك پيمانه جوش شيرين به گل هاي اسطوخودوس اضافه فرمائيد و آن‌ها را به خير و خوبي ادغام نمائيد. اين محلول را روي نصيب هايي از فرش كه رايحه ميدهد بپاشيد و اذن دهيد كه ۶۰-۳۰ دقيقه روي فرش باقي بماند. خواص جوش شيرين از در بين بردن رايحه و خواص اسطوخودوس دادن بو خوش ميباشد. ماندن اين محلول روي فرش از شب تا صبح منجر مي‌گردد سود شغل خوب خواهد شدشودگرددخواهد شد. بعداز اينكه زمان هنگامي مشخصي سپري شد آن را با جاروبرقي از روي فرش تطهير نماييد.
به كار گيري از روغن ضرورياز روغن ضروري نيز براي رفع بوي نامطبوع فرش به كارگيري مي‌گردد. روغن ضروري ، روغني فرار و گريز ميباشد كه سبب ساز ميگردد در شكل به كار گيري اثري از لك روي فرش باقي نماند. در صورتي‌كه اين روغن را با جوش شيرين ادغام فرماييد به راحتي بوي نامطبوع فرش را از ميان خواهيد پيروزي. اين روغن را از بخش هايي از گياه كه معطر ميباشد زيرا برگ ، گل و پوست آن به دست مي‌آورند و اشكال مختلفي داراست كه با دقت به ذوق خويش مي‌توانيد آن را تنظيم نماييد.
در صورتي‌كه بو و بوي گل ، گزينه عشق تان ميباشد از رز ، ياسمن و اسطوخودوس به كار گيري نمائيد. در صورتي به مركبات عشق و علاقه داريد ليمو و پرتقال را به كارگيري نمائيد و در صورتي به بوي تند عشق و علاقه داريد چوب دمپايي ، سدر و نعناي هندي را گزينش فرماييد. براي تنظيم اين مواد معطر به ترازو ۲۰ قطره از روغن ضروري در نصف پيمانه جوش شيرين بريزيد و آن را به قدري مخلوط فرماييد تا حسابي تركيب شوند. اين ادغام مهيا گرديده را در بخش هايي از فرش كه بوي نامطبوع دارا‌هستند ريخته و بگذاريد طي يك شب تا صبح روي آن باقي بماند. پس از اين پروسه با جاروبرقي فرش را پاك سازي نماييد.
كاربرد روغن اسانسبه كار گيري از روغن اسانس روشي ديگر براي رفع بوي نامطبوع فرش ميباشد كه براي ارزان خيس تك تك شدن مي بايست آن را با جوش شيرين يا اين كه ديگر خوشبو كننده ها ادغام كرد. براي به كار گيري از روغن اسانس ۲۰-۱۵ قطره از روغن را با جوش شيرين به اندازه ۲/۱ پيمانه ادغام نماييد و آن را به خير هم بزنيد. اين ادغام را روي بخشي از فرش كه بوي نامطبوع داراست بريزيد يا اين كه آن را اسپري فرماييد و اذن بدهيد كه كمي از ماندن آن روي فرش بگذرد بعد بعداز اين مرحله فرش را پاك سازي و جارو فرمائيد.