آرشیو آذر ماه 1400

در اين سايت مي توانيد به جواب سوالات خود در مورد قاليشويي دست يابيد

رنگبرداري : رفع رنگ دادگي فرش

۹ بازديد

در شرايطي‌كه فرش دارنده آن قاليشويي در مشهد نوع از خامه هاي رنگي باشد كه به خير رنگرزي نشده اند و يا اين كه نوع رنگ بكار رفته در نقاشي كردن خامه ها از ثبات كافي برخوردار نباشد، در هنگام شستشو به نحوه غير استاندارد و در خانه، به ويژه وقتي كه به وسيله برس بر روي سطح پرزها كشيده مي گردد، به كارگيري از آب گرم ،تر شدن ناشي از آبگرفتي خانه و يا اين كه بالا داخل شدن آب فاضلاب و ريختن آب بروي فرش و مفاد اين چنيني ممكن ميباشد رنگها در هم مخلوط گرديده و به اصطلاح فرش رنگ دهد. به همين عامل اكثر اوقات در كارگاههاي قاليشويي فرشهايي را كه احتمال رنگ دهي آن ها وجود داشته باشد با متد خاصي شستشو داده و حتي‌در شكل لزوم از مواد ثبت كننده رنگ به كارگيري مي كنند . اين مواد منجر مي‌شوند تا رنگ الياف براي مدتي به صورت نسبي اثبات شود. با اين اكنون در برخي موردها عليرغم رعايت همگي مفاد، فرش رنگ مي‌دهد و راه‌حل اي جز رنگبرداري فرش نيست.در مواردي كه كار شستشو در خانه و به طور غير تخصصي اجرا پذيرد و براي كم آب كردن فرش از طريق معلق كردن استعمال شود، مقدار آب باقيمانده در فرش از داخل الياف و پرزها به سمت پائين فرش تكان كرده و در مسير خويش رنگهايي كه ناپايداربوده و از ثبات نيكي برخوردار نيستند را نيز درهم تداخل داده و به طرف پائين مي كشد و لذا نصيب پائين فرش از بالاي آن بيشتر زخم مي بيند و رنگبرداري آن نيز كاري بس سخت است. در‌حالتي كه به هر استدلال الياف پشم در هنگام شستشوي فرش رنگ داده و منجر لكه دار شدن آن شوند، ميتوان بوسيله مواد خاصي مبادرت به رنگبرداري نمود. رنگبرداري يك شغل نقص‌ بوده و نياز به تخصص و مهارت كافي دراين باره داردكه بر پايه ي آن ميتوان به معدود رنگ شدن و در مواردي با از دربين رفتن رنگهاي مازاد در قسمتهاي ديگر فرش، سود مطلوبي اخذ نمود كه عالي ميباشد به وسيله اشخاص داراي تخصص و در كارگاههاي قاليشويي اعمال خواهد شد.موردها زيادي از تخريب فرش هاي پر ارزش و لاكچري ناشي از پارگي لوله آب و يا اين كه بالا وارد شدن فاضلاب در واحدهاي مسكوني همگي روزه رخداد مي افتد .

براي از بين بردن لكه‌ها در فرش دستبافت دقت كنيد

۱۲ بازديد

بايستي بدانيد كه هنوز هيچ ضابطه قاليشويي در مشهد طلايي جهت نظافت كردن فرش ها، معرفي نشده ميباشد. لكه ها و نقاط متفاوت به تكنيك هاي متفاوتي برخورد نماد مي‌دهند. از همين رو شما با گزينش نوع لكه ريلكس خيس مي‌توانيد راهكار مطلوب خويش را بيابيد. از طرفي بايستي به خيال و خاطر داشته باشيد كه فرش هاي متعدد عكس العمل هاي متفاوتي هم از خويش آرم مي‌دهند. از همين رو در‌حالتي كه قصد از در بين بردن لكه هاي فرش دستبافت را داريد مي بايست پاره اي بيشتر اعتنا نمائيد.
از جمله در صورتي‌كه لكه هاي سس سالاد و كچاپ بر روي فرش دستبافت شما سرازير شد مي بايست از طريق پايين به كارگيري فرماييد؛
براي اگاهي از ارزش قاليشويي فرش دستباف اين نوشته‌علمي را بخوانيد.سواي كوچك ترين جنبش مازاد كه باعث به پخش بيشتر آن خواهد شد، از آب، سركه سپيد و مايع تميزكننده به كار گيري فرمائيد. آن گاه آن را تيكه را منزه كرده و آب بكشيد.
اين قضيه درباره با غذاهاي چربي دار نظير آب گوشت و آب مرغي كه بر روي فرش ريخته نيز درستي مي نمايد. شما مي بايست بلافاصه يك پياله ماست را بر روي آن بريزيد و اذن دهيد يكسري دقيقه بماند. با برداشتن ماست، متوجه مي‌شويد كه پيروز به از دربين بردن لكه نيز گرديده ايد.
به خيال بسپاريد كه هيچگاه نبايد اذن دهيد لكه هاي به وجود آمده بر روي فرش دستبافت بيش تر از يك روز باقي بماند، چون اثبات گرديده و تزكيه لكه به كاري طاقت فرسا تبديل ميشود. بايستي در كمترين مجال ممكن شايسته ترين شوينده ها را به كارگيري فرمائيد.
حرف انتهادر‌اين نوشته ي علمي همت كرديم تا شمارا با طرز هاي مفيد از في مابين بردن لكه از روي فرش آشنا كنيم. با اين هم اكنون ممكن ميباشد سوال هاي مختلفي ذهنيت شما را به خويش سرگرم كند. از همين رو سفارش ميكنيم از نصيب تماس باما مراجعه نماييد و درصورتي كه سوالي داريد از ما بپرسيد. كارشناسان و متخصصان ما با سال ها شغل درين عرصه مي توانند موعظه هاي جامعي را در چنگ شما قرار دهند.

در زمان مراجعه كارشناسي براي ثبت سفارش قاليشويي به چه نكاتي بايد دقت كنيم؟

۱۰ بازديد

با تغيير و تحول هر فصل و قاليشويي در مشهد يا اين كه در روزهاي در حدود عيد نوروز عيد نوروز، منزل‌ ها دستخوش تغييرات متعددي مي گردند. به عنوان مثال اينكه يك‌سري روزي هيچ فرشي در آنان چشم نميشود. چرا؟ زيرا براي شستشو و نظافت به دست قاليشويان سپرده گرديده اند! اينكه چطور يك قاليشويي داراي اعتبار پيدا كنيم را در نوشته‌ي علمي اي جدا تماما شرح داده ايم… البته زمينه دقيقا همينجاست؛ اينكه در زمان واگذاري فرش ها و تصويب فاكتور به وسيله داراي تخصص مربوطه، مي بايست به چه نكاتي دقت داشته باشيم؟ درواقع مسائل اصلي در طول پيشنهاد قاليشويي چه مواقعي را دربرگيرنده مي‌گردد؟
به خيال بسپاريد؛ شما قرار ميباشد فرش هاي تعدادي ميليوني تان را به دست اين اشخاص بسپاريد؛ پس بايستي به همه نكات مو جود، اعتنا خاص و ويژه داشته باشيد. در صورتي مشغول اينگونه موضوع اي مي‌باشيد؛ سفارش داريم در‌پي اين نوشته‌ي علمي ياروهمدم ما باشيد. چون در حيث داريم توضيحاتي را درين خصوص سرويس شما ارائه دهيم.

چطور از تداخل رنگ در فرش ابريشم جلوگيري كنيم؟

۹ بازديد

يكي مهمترين وظايفي كه قاليشويي ها قاليشويي در مشهد در طي شستشوي فرش گل ابريشم برعهده دارا‌هستند، پرهيز از تداخل رنگ ميباشد! البته چه اقداماتي مي بايست در‌اين راستا اعمال گيرد؟
روند مختلفي براي خودداري از بروز اينگونه اتفاق‌اي وجود داراست. در مرحله اوليه، فرش مي بايست كاملا جارو كشيده خواهد شد تا گرد و غبار و هرگونه زباله از في مابين برود. حتي گهگاه فرش را معلق ميكنند تا بوي نامطبوع آن از دربين برود.
اكنون نوبت به شستشو مي رسد. فرش در مسير دستگاه قرار مي گيرد تا شوينده هاي مطلوب بر روي آن ريخته و شستشو شروع گردد. توجه داشته باشيد كه شوينده هاي آيتم به كار گيري هيچگونه آسيبي را به الياف و رنگ فرش وارد نميكنند. در قاليشويي‌هاي اتومات با دقت به نوع فرش شما كه ابريشم ميباشد. هيچگاه از شوينده هاي اسيدي و حتي قليايي به كار گيري نميشود. شوينده هاي خنثي شايسته ترين مورد براي خودداري از پس‌دهي رنگ فرش مي باشند.
عدم به كار گيري از آب گرم و تر نكردن فرش، آن هم يك سري ساعت پيش از شستشو و استعمال از شوينده، مثلا مواقعي‎‌ست كه با مقصود خودداري از پس دادن رنگ فرش در شستشوي فرش گل ابريشم آيتم دقت قرار مي‌گيرد.
بعداز شستشوي بدون نقص، آبگيري جامعي اعمال مي‌گيرد. در قاليشويي هاي خود كار هيچگاه بعد از شستشوي فرش آن را لول نمي كنند چون مي دانند كه‌اين فعاليت با تداخل رنگ يار و همدم ميباشد. از همين رو آن را به طور پهن گرديده و يا اين كه حتي معلق قرار مي دهند.
حرف انتها
در‌صورتي‌كه از فرش ابريشم در خانه خويش استعمال مي‌ نماييد، يك كدام از وظايف شما جاروكشي مداوم آن ميباشد. اما براي اين جاروكشي بايستي از سرمكنده به كارگيري فرماييد. برس هاي ضربه اي و يا اين كه حتي چرخان به تارو پود فرش گل ابريشم شما جراحت مي رساند و حتي كرك هاي آن را نادر مي نمايد. حتي حركت دادن قالي‌كوچك در فضاي خارج، اذن مي دهد تا گرد و غبار آن خارج كشيده گردد و از طرفي رايحه نامطبوع آن نيز از در بين برود.
با اين درحال حاضر ميباشند اشخاصي كه مجال و صبر جاري ساختن اين امور را ندارند، از همين رو با فايده گيري از اشخاص كارشناس، وظيفه اعمال امور را به آن‌ها سپرده و صرفا خواستار فرش ابريشمي تندرست و منزه خويش مي باشند.

قيمت فرش ذرع و نيم ابريشم

۱۲ بازديد

ارزش فرش ذرع و نيم ابريشم قاليشويي در مشهد به عواملي زيادي از قبيل بافنده فرش، مارك طراح و خالق فرش، طرح فرش و ... بستگي دارااست. فرش ذرع و نيم ابريشم به جهت سايز نسبتا كوچك نسبت به بقيه فرش هاي سايز والا، قيمت خوب تري را دارا ميباشد. با اعتنا به نوسانات بازار و تغيير‌و تحول مداوم بها مواد نخستين ما يحتاج، ارزش فرش ذرع و نيم ابريشم نيز متعدد خواهد بود. همينطور در بافت اين فرش از الياف طبيعي و همچنين از ابريشم مستعمل ميباشد كه قيمت دنيوي و حتي معنوي فرش ابريشم را دو چندان نموده است. دستبافت بودن فرش ذرع و نيم ابريشم نيز تاثير متعددي روي بها آن مي‌گذارد. براي استحضار از به روزترين ارزش فرش دستباف ابريشم ميتوانيد با ما تماس بگيريد.
بها فرش دستبافت ذرع و نيم ابريشمارزش فرش دستبافت ذرع و نيم ابريشم با اعتنا به نوسانات بازار و تغيير‌و تحول مداوم بها مواد اول، مختلف است. اما كارداران ديگر و اصلي تري نيز بر بها فرش دستبافت ذرع و نيم ابريشم تاثيرگذار مي‌باشند براي مثال اين عامل ها مي شود به بافنده فرش، مارك طراح و توليدكننده، بعد ها فرش، دستبافت بودن فرش و ... اشاره نمود. در بافت فرش ابريشم از الياف به طور كامل طبيعي و ابريشم به كار گيري ميشود. علاوه بر اين كه بافت اين فرش بسيار زمانبر ميباشد و مستلزم مهارت و صبر كافي ميباشد، به جهت كارداران مذكور دارنده قيمت دنيوي و معنوي بسيار نيز است. براي خريد و استحضار از بها گونه هاي فرش هاي دستبافت با طرح هاي متنوع و بعدها متعدد مي‌توانيد با ما تماس بگيريد.

انواع فرش ابريشمي

۹ بازديد

اشكال فرش ابريشمي زيبايي دو چنداني قاليشويي در مشهد را براي منازل شما به ارمغان مي‌آورد. درين نصيب به نظارت و معرفي گونه هاي فرش ابريشمي ميپردازيم. از اشكال فرش ابريشمي مي اقتدار فرش مجموع ابريشمي، گل ابريشمي و كف ابريشمي را اسم پيروزي. فرش هاي ابريشمي از الياف تماما طبيعي و گياهي بافته گرديده اند همينطور هيچگونه مواد آلرژي زايي در مواد نخستين اين نوع فرش ها به شغل نرفته ميباشد. از خصوصيت هاي بارز فرش هاي ابريشمي مي شود به ضد آلرژي بودن و نرمي و لطافت زياد نسبت به بقيه فرش ها اشاره نمود. گونه هاي فرش هاي ابريشمي شايسته ترين و مطلوب ترين مورد براي منزل هاي امروزي و كلاسيك اهل ايران ميباشد.
فرش كل ابريشميفرش كل ابريشمي از دوستداشتني ترين و ارزنده ترين سبك هاي فرش ميباشد. فرش آحاد ابريشمي با پباده سازي و نازكي بي سابقه خويش ديده همگان را به خويش خيره مي نمايد. از فرش هاي آحاد ابريشمي گهگاه تحت عنوان تابلو فرش نيز به كارگيري مي نمايند. في مابين آحاد سبك هاي فرش، فرش دستباف كل ابريشمي بها بيشتري نسبت به سايرين داراست. براي شستشوي اين نوع فرش استعمال از ماده هاي شوينده فرش مانعي نخواهد داشت. يكي‌از طرز هاي تشخيص فرش ابريشم دست كشيدن روي آن ميباشد در شرايطي‌كه دست شما گرم شد فرش ابريشمي اصل ميباشد و در غير اين شكل فرش از ابريشم و يا اين كه مجموع ابريشمي وجود ندارد. كلاهدوزان توليدكننده اشكال فرش اصفهان اصيل در طرح ها و رنگ هاي متنوع ميباشد.

تاريخچه فرش در جهان

۹ بازديد

تاريخچه فرش در دنيا به زمان بعد از قاليشويي در مشهد معاش در غار بر مي گردد. بشر ها آن مجال كارايي مي كردند همچون پرنده ها براي خويش ذيل اندازي مانند حصير تهيه و تنظيم نمايند كه‌اين شغل را در آغاز با شاخ و برگ درختان و الياف گياهي به تبعيت از طيوران اجرا دادند. با سپري شد فرصت و توسعه و گسترش شهر نشيني مواد قابل انعطاف تري از قبيل پوست و پشم حيوان‌ها را جايگزين شاخ و برگ هاي كم آب كردند و بعداز مدتي آدم توانست چگونگي ريسندگي و بافندگي را ابتكار نمايد و اين پروسه به همين ترتيب تاكنون ادامه پيدا نموده است و امروزه در جمهوري اسلامي ايران و آحاد عالم آدم توانسته تحت اندازهايي بسيار قابل انعطاف و لطيف، پر ارزش و با ارزش از الياف طبيعي و تصنعي، ابريشم و ... با اسم فرش و قالي پباده سازي و ساخت و ساز كند. اكنون اكثري از نقش هاي گزينه استعمال براي بافت قالي نيز هنوز نقش حيوان ها است و ريشه در طي غار نشيني دارااست. قالي كوچك پازيريك ديرين ترين و كهن ترين قالي كوچك يافت گرديده به وسيله باستان شناسان است كه دارنده نقوش هخامنشي بوده ميباشد از اين رو بخش اعظمي معتقدند كه‌اين قالي كوچك اهل ايران بوده ميباشد.

خصوصيات گليم

۱۲ بازديد

گليم به گويش معمولي به قاليشويي در مشهد فرشي گفته مي گردد كه پرز ندارد و تنهاً با مشغول ساختن تار و پود با يكديگر بافته مي‌گردد. ‌پود مصرف شده در گليم معمولاً نخ هاي پشمي، كرك و ابريشم و تار مستعمل در آن معمولاً از پنبه پشم و در مواقعي نخ ابريشم ميباشد كه به طور رنگي به كارگيري مي‌گردد. گليم در تمدن و گويش هاي متعدد به اسم‌هاي متعدد شناخته مي‌گردد، به‌اين شكل كه در ايالات متحده عربي، تركيه، مجارستان و لهستان به آن كيليم مي گويند، در سوريه و لبنان به آن لياط، در اوكراين گيليم و در قفقاز به آن بداس هم ميگويند.
تاريخچه گليمتاريخچه گليم به زمانهاي بسيار بدور برمي‌خواهد شد. حدودا مي اقتدار اعلام كرد كه گليم بافي يكي‌از اولي هنرها و صنعت هاي دستي آدم ها به حساب ميآيد. اما بايستي اين مسئله را بدانيد كه هنوز مشخص و معلوم وجود ندارد اولي توشه در كجا و بوسيله چه قبيله بافته شد‌ه‌است، اما درين في مابين ورقه ها و مداركي ميباشد كه بوسيله باستان شناسان گردآوري‌آوري گرديده نشانه ميدهد كه اولي اثرها رشد بز و گوسفند و ريسيدن پشم و گيسو آن‌ها در فلات جمهوري اسلامي ايران و جاي هايي مانند غار هاي جنوب شرقي مازندران (مجاورت بهشهر مدرن) در هشت هزار سال پيش رايج بوده ميباشد. همينطور در‌اين حوزه‌ يك تكه پارچه هشت هزار ساله كه از گيسو بز بافته گرديده، كشف گرديده است. البته به هر درحال حاضر با همگي اوراق و مدارك نمي اقتدار تاريخ دقيقي براي بافت اولي گليم پيدا كرد، البته با وجود كهن ترين فرش كشف گرديده در عالم كه پازيريك اسم داراست وابسته به سال‌هاي ۳۵۰ تا ۵۰۰ هجري قمري ميباشد؛ ادله باقي نماندن گليم هاي اول اين ميباشد كه‌اين توليد ها قدمت متعددي مانند صنعت هاي سنگي به جامانده از ۲۰۰۰ سال پيش ندارد و همان در معرض فرسايش بيشتري ميباشند. با مجموع اين بيانات طبق حيث كارشناسان و فيض هايي كه مي اقتدار گرفت گفته مي‌شود كه پيش از بافت فرش، بافت گليم بوده البته تاريخ احتمالي استارت بافت گليم به ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پيش از تولد بازمي‌شود.

گبه دستباف چيست

۱۰ بازديد

گبه نوعي قالي گره قاليشويي در مشهد بافته با بافت درشت ميباشد كه دارنده پرزهاي بلند (ميان 1 تا 3 سانتي متر) ميباشد، نادر بودن تعداد پود هاي گبه كه ميان 3 تا 8 عدد ميباشد سبب مي گردد نرمي اين جنس زياد گردد. در حين هاي قديم گبه در اقوام عشاير لر و قشقايي را تحت عنوان قالي‌كوچك و با استعمال از پشم مي بافتند، البته اين ايام شاهد اين هستيم كه‌اين صنعت هاي دستي خوشگل مكان خويش را در دل ساير نيز گشوده كرده اند. نحوه هاي بافت گبه به طور سنتي "فارسي باف" ميباشد، منتها در ميان ايلات و عشاير به چشم مي‌خورد كه گبه را روي دار هاي افقي مي بافند كه به آن "تركي باف" مي‌گويند. مرغوب ترين گبه ها از پشم ها دست ريس در بهار بافته مي‌شوند. درپي اين مقاله از فرش كلاهدوزان بيشتر در زمينه ي گبه حرف خوا‌هيم كرد.
 
طرح گبه بافيطرح ها و نقش و نگارهايي كه روي گبه بافي ها ميبينيم بيشتر طرح هاي هندسي ميباشند و معمولا طرح هاي فرضي بافندگان هستند، اين يعني بافنده فارغ از هيچ طرح از پيش فراهم گرديده اي دست به فعاليت بافتن مي‌شود و از فضا گوشه و كنار و طبيعت براي اخلاق و رفتار نقش و نگارها الهام ميگيرند. همين دستور سبب ساز ميشود كه زيبايي گبه در مواقعي از ساير صنعت هاي دستي در دنياي بافندگي متعدد خيس باشد. ولي گفتني ميباشد كه امروزه در مواقعي از طرح ها و نقشه هاي از پيش پباده سازي گرديده به كارگيري مي نمايند كه ولي آن هم فيض خير و خوبي دارااست و توانسته ميباشد با ذوق نسل نو سازگار باشد و دقت آنها‌را به خويش جلب نمايد.

نگهداري فرش دستباف در منزل

۱۱ بازديد

مراقبت از فرش دستباف قاليشويي در مشهد در خانه يك مساله اصلي ميباشد كه بعضا از خانم هاي منزل دار به خصوص نوعروسان گرفتاري آن را دارا هستند. در‌اين مقاله از وبسايت فرش كلاهدوزان قصد داريم كه در اين زمينه براي شما حرف كنيم. اين زمينه از آن رو اصلي ميباشد كه درصورتي كه شما به طور اصولي و درست مورد ها مرتبط با مراقبت از فرش هاي دستباف را ايفا دهيد، مي‌توانيد روز آپ ديت قيمت آن بيفزاييد. براي مراقبت اصولي از فرشهاي دستبافت در آغاز شما بايستي بدانيد كه چه دست اندركاران و دلايلي سبب جراحت رساندن و وخيم شدن اين فرش ها ميشود تا بتوانيد از راه‌حل هاي تخصصي براي برطرف كردن اين خطاها به كارگيري نمائيد. اين مورد ها عبارتند از:
كارداران غير زنده يا اين كه عامل ها محيطي كه عبارتند از: گرد و خاك، فروغ، گرما، رطوبت، فشارهاي فيزيكي نامناسب و آلودگي‌هاي محيطي.دست اندركاران زنده مانند موش و حشراتي نظير: بيد، جيرجيرك، موريانه، سوسك گرمابه و سوسك قالي.