آرشیو مهر ماه 1400

در اين سايت مي توانيد به جواب سوالات خود در مورد قاليشويي دست يابيد

شستشوي فرش لاكي

۱۴ بازديد

فرشهاي لاكي از فرشهاي قاليشويي در مشهد دستباف سابق مي باشند كه احتمال رنگ دهي بالايي(قاطي شدن رنگ فرش) در شستشو دارا هستند ما به شما راهكاري جهت شستشوي فرش لاكي دستباف در منزل ارائه مي‌دهيم:
ابتدا فرشتان را غبار گيري فرماييد بعد از آن آن را در سطحي موزاييكي يا اين كه سيماني پهن نماييد و عمليات شستشو را شروع فرمائيد.جهت خيساندن ابتدايي از دماي ساده آب و به وضعيت دوش به كارگيري فرمائيد.جهت شستشوي فرش هاي لاكي از شوينده هاي خنثي مانند پودر دستي و يا اين كه شامپو فرش به كارگيري نماييد؛ در‌حالتي كه روي فرش لاكي شما لكه چربي مي باشد جهت زدودن آن از ريكا و يا اين كه پودر صابون خانگي حل گرديده به كارگيري فرمائيد.در لحاظ داشته باشيد كه براي اين سيرتكامل فرش ها هيچ زمان از مواد قليايي به كار گيري نكنيد.در مرحله آبگيري فرش دستباف لاكي را بعد از شستشو لوله نكنيد در آغاز به وسيله پارو آب فرش را بگيريد و پرزش را با دستمال نخي بگيريد و اذن دهيد فرش يك ساعت در به عبارتي شرايط باقي بماند.فرش نصفه مرطوب خويش را از پشت در نوروروشنايي غير بي واسطه خورشيد و در معرض هوا پهن نمائيد و در انتها جهت برگرداندن زيبايي و جلوه فرش لاكي با جاروي چوبي يا اين كه برس فرش تان را به سمت خواب فرش جارو يا اين كه برس بزنيد.

مواد مورد استفاده براي شستن فرش ها

۱۲ بازديد

با دقت به الياف گوناگون به قاليشويي در مشهد عمل رفته در بافت فرش ها، به عنوان مثال پشم، كرك، ابريشم و … مي بايست در مواد به كار گيري براي شستن آن‌ها خيلي توجه و دقت نمود. به دليل آن كه به كارگيري از هر سيرتكامل ماده شيمايي نا مطلوب براي شستن فرش ها مي‌تواند منجر جراحت دور از شوخي به تار و پود فرش گردد. اين اصلي بوسيله فريم قاليشويي نيكان بسيار گزينه اعتنا بوده و از مواد شست و شو و تميز كننده متناسب با هر نوع فرش به كار گيري مي نمايند. قاليشويي در غرب طهران پيش از استارت فرآيند شست و شو همه مختصات يك فرش را نظارت كرده و آن گاه ماده ي شوينده مطلوب و حتي دماي مطلوب آب را گزينش مي كند. بنابراين بعد از اتمام عمل فرش ها در تندستي و تميزي بي نقص تحويل داده ميشوند. در سود فرش ها سواي هيچگونه ساخت خلل در رنگ، تار و پود، كدر شدن و نم داشتن مهيا ي تحويل به مشتريان با شخصيت مي باشند.

تفاوت قالشويي و شستشوي خانگي

۱۳ بازديد

صراحت دارد كه قاليشويي در مشهد نيز عمدتا از طريق‌هاي خانگي به كار گيري مي‌نمايند البته تفاوت عمده اي در ميان قاليشويي و شستشوي خانگي ميباشد. اولا زيرا در قاليشويي كليه روزه شستشوي فرش وجود دارااست، كساني كه شستشوي فرش را در قاليشويي بر عهده دارا هستند؛ تجربه كسب مي‌نمايند. ولي عمدتا در قاليشويي از اشخاص با تجربه به كار گيري مي‌نمايند تا طريق نظافت و شستن منحصر هر نوع فرش كه گوناگون ميباشد را تشخيص داده و به فرش هيچ آسيبي نرسد. دوما در قاليشويي از دستگاه‌ها و ماده شوينده‌ي اختصاصي و كاركشته به كار گيري مي‌‌نمايند؛ چون اشخاص با تجربه ميتوانند؛ معيار درست و صحيح مخلوط اين دو را به طور به طور كامل استاندارد رعايت نمايند.
مثلا قاليشويي براي شستن يك فرش مالامال تراكم يا اين كه سنگين نخست از شامپو فرش قدرتمند استعمال مي‌نمايد و آنگاه فرش را آبكشي مي‌كند. اما در قاليشويي دستگاه‌هايي نيز وجود داراست؛ كه‌اين شغل را به ‌طور به طور كامل خود كار ايفا دهند. قاليشويي دو مزيت ديگر نيز داراست؛ كه بسيار لبريز اهميت ميباشند. اولين اين ميباشد كه اشخاصي كه در قاليشويي عمل مي‌كنندغ به شغل سنگين و حمل نقل فرش‌هاي سنگين  عادت دارا‌هستند و اين زحمت را براي شما نادر مي‌نمايند. دوم اينكه آن ها اكثر وقت ها براي از ميان بردن تك تك اشكال لكه‌ها راهكار بسيار شغل امدي و مخصوصي دارا‌هستند.
بعضا از مركز ها خدماتي قاليشويي رفع هر نوع لك را جز وظايف قاليشويي اكانت مي‌نمايند و براي از دربين بردن لكه‌ها، هيچ سيرتكامل وجه مازاد از اشخاص نمي‌گيرند؛ البته براي بعضي مركزها قاليشويي ديگر اين بند جز سرويس ها رقم خورده‌ي قاليشويي محسوب نشده و براي از دربين بردن لكه‌هاي عميق بخاطر به كارگيري از مواد لكه بر منحصر و كاركشته هزينه‌ي بيشتري را اخذ مي‌نمايند.

شستشوي فرش لاكي

۱۳ بازديد

فرشهاي لاكي از فرشهاي قاليشويي در مشهد دستباف سابق مي باشند كه احتمال رنگ دهي بالايي(قاطي شدن رنگ فرش) در شستشو دارا هستند ما به شما راهكاري جهت شستشوي فرش لاكي دستباف در منزل ارائه مي‌دهيم:
ابتدا فرشتان را غبار گيري نمائيد آن گاه آن را در سطحي موزاييكي يا اين كه سيماني پهن فرمائيد و عمليات شستشو را شروع فرماييد.جهت خيساندن ابتدايي از دماي ساده آب و به وضعيت دوش به كار گيري فرمائيد.جهت شستشوي فرش هاي لاكي از شوينده هاي خنثي مانند پودر دستي و يا اين كه شامپو فرش به كار گيري فرماييد؛ اگر روي فرش لاكي شما لكه چربي است جهت زدودن آن از ريكا و يا اين كه پودر صابون خانگي حل گرديده استعمال نمائيد.در لحاظ داشته باشيد كه براي اين سيرتكامل فرش ها هيچ گاه از مواد قليايي به كار گيري نكنيد.در مرحله آبگيري فرش دستباف لاكي را بعداز شستشو لوله نكنيد نخست به وسيله پارو آب فرش را بگيريد و پرزش را با دستمال نخي بگيريد و اذن دهيد فرش يك ساعت در به عبارتي شرايط باقي بماند.فرش نصفه مرطوب خويش را از پشت در نوروفروغ غير بي واسطه خورشيد و در معرض هوا پهن كنيد و در انتها جهت برگرداندن زيبايي و جلوه فرش لاكي با جاروي چوبي يا اين كه برس فرش تان را به سمت خواب فرش جارو يا اين كه برس بزنيد.

فرش ايراني

۱۳ بازديد

يك فرش كيميا كرماني قاليشويي در مشهد  وابسته به قرن 17 كه به وسيله كمپاني انگليسي كريستينز با بها 6.2 ميليون پوند متساوي 9.6 ميليارد تومان به تاراج گذارده شد.نمايشگاه فرش ايران در تاجيكستان. اين فرشها اكثر اوقات وابسته به كلكسيونرهايي ميباشد كه عشق ي متعددي به گردآوري مثال هاي بي نظير فرش هاي دستباف اهل ايران دارا‌هستند.درين نمايشگاه بها هاي نجومي و عجيبي بر روي فرشها ميگذارند.نمايشگاه فرشي در چين كه در آن يك فرش اهل ايران با عمر 200 سال به اكران گذارده گرديده.قيمتي كه براي اين فرش در لحاظ دريافت شد 10000 يوهان مساوي 17 ميليون تومان ميباشد.قالي پازيريك يك قالي پشمي با رنگهاي زنده‌ميباشد. اين فرش چهارگوش نسبتاًً مربع بوده و بعد ها آن ۱٫۹۸ در ۱٫۸۹ متر ميباشد. نقش‌هايي كه در آن چشم ميشود مشتمل بر تصوير سواركاران، آهوهاي در اكنون چرا كردن و جانوران افسانه‌اي با رمز عقاب و تن شير ميباشد و كناره‌اي گل‌دار دارااست. سرگي رودنكو بعد از تحليل ساختار فرش و نگاره‌هاي آن متوجه شباهت زياد نقش‌مايه‌هاي اين فرش با نقش پر رنگ‌هاي تخت جمشيد شد. (اوپي، ص ۲۶، ۲۸) و بيشتر محققان اين قالي را از دستبافت هاي پارت‌ها و يا اين كه مادها مي دانند.فرش دستباف نيشابور، در مسجد روضه خوان زايد ابوظبي، بافت۱۲۰۰ قاليباف زن نيشابوري در ۱۸ ماهمواد نخستين: ۳۸ تُن از مرغوب‌ترين الياف از پشم سيرجان و نيوزلند دوميليارد و سيصد ميليون گرهبعدها: ۱۳۲ متر ارتفاع و ۴۲ تا ۴۸ متر پهنا (شش‌هزار متر مربع)فرش مسجد شهر مسقط به پيشنهاد فرمانروا قابوس شاه عمان با ۵۰۰ بافنده و ۱۲ ميليون ساعت شغل به مساحت ۴۳۴۳ متر مربعگرانترين فرش دنيافرش ويس كرمان وابسته به قرن ۱۶ با ارزشي متساوي ده ميليون دلار در سال ۲۰۱۰ با قيمتي ۲۰ برابر بها پيشنهادي فروخته شد.فرش ابريشمي اصفهان وابسته به قرن ۱۶ قيمت: ۴ ميليون و ۴۵۰هزار دلار
فرش ابريشمي ديگري از پيمان صفويه وابسته به ۴۰۰ سال پيش ازرش: در حدود ۴ ميليون دلار
فرش تبريز وابسته به قرن ۱۶ بها: هم اندازه ۲ميليون و ۴۰۰هزار دلار

4 روش اصلي براي تشخيص تفاوت بين فرش ماشيني و دستباف

۱۳ بازديد

خالي از لطف وجود ندارد قاليشويي در مشهد كه در مورد نقش و نگار فرش هاي ماشيني و دستباف هم صحبتي بشه فرش هاي ماشيني از نقش و نگار هايي با تعداد رنگ كمتر به كار گيري مي نمايند و از طرح هاي بنامي كه در بازار فرش وجود داراست بي قسمت ميباشد البته در فرش هاي دستباف نقش و نگار هاي مستعمل دارنده شناسنامه و بوسيله طراح هاي بنامي پباده سازي گرديده اند كه در بازار شناخته گرديده ميباشد و رنگ بندي آن را به عبارتي فرد طراح معلوم مي نمايد و تمامي ي طرح هاي مو جود در بازار دارنده طراح اختصاصي خويش و شناسنامه است. و همگي رنگ هاي مستعمل درطرح و نقشه ي فرش كليه بوسيله رنگرز و بصورت جداگانه رنگ مي گردد.
يكي عذاب آورترين ايراد فرش هاي كه به كارگيري مي‌كنيم كوبيده شدن است كه نخستين شغل كه فرش ها از بازار تنظيم ميكنيم و به منزل مي‌آوريم نرمي و لطافت اول آن است چه در فرش هاي ماشيني و چه در فرش هاي دستباف و دوست داريم فرشمان مدام اين لطافت اول را محافظت نمايد و مدام مثل اولش قابل انعطاف و لطيف باشد در فرش هاي ماشيني متاسفانه بدليل اينكه از پرز كمتري نسبت به فرش هاي دستباف برخوردار‌است بعد از مدتي آن نرمي و لطافت نخستين خويش را از دست ميدهد و پس از پا تناول كردن به اصطلاح كوبيده ميشود وهمچنين رنگ آن با سپري شد مجال كيفيت خويش را از دست مي دهدو آن شفافيت نخستين را ندارد اما در فرش هاي دستباف بدليل اينكه پرزهاي آن زياد ميباشد و از مال پشم طبيعي در آن مصرف شده ميباشد كوبيده نمي‌شود و رنگ ها برعكس فرش هاي ماشيني (در‌صورتي‌كه شنيده باشيد كه مي گن هر چقدر فرش دستباف پا خورده باشه ارزشش بيشتر) و عامل آن اين ميباشد كه فرش دستباف هر چقدر پا بخورد از شفافيت و رنگ آن كاسته نميشود.
درين نوشته‌ي‌علمي عملكرد كرديم صرفا كناره اي از عمده ترين تفاوت هاي فرش ماشيني و فرش دستباف رو بصورت بي آلايش و جاري و دور از ريز شدن در نكات تخصصي سرويس شما هنردوستان پهنا كنيم و نماد دهيم كه هنر دست چقدر با ارزشتر از هنر ماشيني است و هنگامي كه ما مي‌خواهيم تابلو فرشي براي منزلمان تهيه و تنظيم كنيم به هيچ عنوان به ماهيت آن اعتنا نمي‌‌كنيم و مهم‌ترين فاكتور براي ما وجود يك تابلوفرش در منزل و مهمتر از آن ارزش آن است البته خوب ميباشد يه نگاهي عنوان وار به فرايند ي بافت يك فرش و يا اين كه تابلو فرش دستباف اشاره كنيم تا دقيقا برهان گران بود آن و باارزش بودن اون رو خوب فهم و شعور كنيم
روند بافت يك تابلوفرش دستباف:پباده سازي نقشه بوسيله طراح و رنگ بنديجداسازي نخ ها و رنگرزي آنتهيه و تنظيم ي دار قالي و ابزار مصالح موردنيازچله كشيبافت تابلوفرشبرش دادن فرش پس از اتمامپرداخت فرشكليه روند بالا بايستي طي گردد تا يك تابلوفرش و يا اين كه فرش دستباف به منزل ي شما رسد اما اين پروسه نيز مشتمل بر ذيل مرحله ميباشد كه ما از آن ديده پوشي كرديم و مهترين فرآيند رو گفتيم.

6 روش خانگي پاك كردن لكه آدامس از روي فرش

۱۳ بازديد

پيش از به كار گيري قاليشويي در مشهد   از روغن براي تزكيه آدامس، قسمتي از فرش را اوليه با روغن آزمايش نماييد.برخي از روغن‌ها ممكن ميباشد كه به بافت فرش زخم برسانند. براي همين بايستي مطمئن گرديد كه روغن آسيبي به فرش وارد نمي‌نمايد. روغن، ضخامت آدامس را كاهش مي دهد، ازاين‌رو شما مي توانيد راحتتر آدامس را از روي فرش تميز‌فرمائيد. روغن‌هايي كه مي توانيد براي اين عمل استعمال نمائيد:
روغن اكاليپتوسروغن‌زيتونكره بادام‌زمينينكته: بعداز تزكيه آدامس از روي فرش بوسيله روغن، آنگاه بايستي اثرات روغن را از روي فرش با آبكشي از في مابين ببريد.
روغن را با يك پارچه بر روي سطح آدامس بريزيدروغن را به‌شكل بي واسطه به كارگيري نكنيد. براي اين عمل خوب ميباشد كه از يك دستمال پاك به كار گيري كرده و روغن را بر روي آن ريخته و بعد از آن مبادرت به تزكيه فرماييد.
از يك تيزي استعمال نماييدبعدازاينكه روغن را بر روي آدامس ريختيد، با يك تيزي و به‌آرامي مبادرت به تزكيه آدامس از روي سطح فرش نماييد.
بخش را آبكشي فرمائيدمانند مرحله پيشين، براي از دربين بردن ذرات ريز آدامس و اثرات روغن، خوب ميباشد كه محل را آبكشي فرماييد تا بعداً به خيال و خاطر وجود آنها، به بافت فرش شما آسيبي نرسد.ساخت محتوا چه چيزي است؟
نحوه سوم : به كارگيري از ديگر حلال‌هااز حلال استعمال فرمائيدبه كارگيري از حلال ها و تميز‌كننده‌ها، به شما امداد مي‌نمايد اشكال لكه‌ها را سريعاً از ميان ببريد. براي همين محلول‌ را مستقيماً بر روي آدامس اسپري نماييد. ولي پيش از آن مطمئن باشيد كه‌اين محلول به بافت فرش زخم نمي‌رساند و آن را بر روي نصيب ديگر فرش آزمون فرمائيد.
اذن بدهيد هنگامي بگذاردبسته به ضخامت آدامس، اذن بدهيد كه 5 تا 10 دقيقه اين محلول بر روي آدامس بماند تا اثر خويش را بگذارد. در‌اين بازه زماني، محلول به ساختار آدامس نفوذ پيدا مي‌نمايد تا بتوان آن را از روي فرش تميز كرد.
از يك تيزي استعمال فرماييدمانند روند پيش از يك تيزي براي تزكيه آدامس از روي فرش به كار گيري فرماييد.
آبكشي فرمائيدآبكشي كردن فرش پس از تزكيه هر نوع لكه، ما يحتاج و ضروري ميباشد تا هيچ اثري از محلول‌ها يا اين كه ديگر منزه‌كننده‌ها نماند.

تميز كردن انواع لكه ها از روي فرش در خانه

۱۳ بازديد

فرش يكي اجزاي اساسي چيدمان داخلي  قاليشويي در مشهد  خانه ميباشد كه تاثير متعددي در زيبايي دور و بر دارااست و به طور طبيعي بعداز مدتي و در اثر رفت‌وآمد، آلوده و كثيف مي‌گردد. در حيث داشته باشيد، هنگامي كه لكه‌اي روي فرش ساخت و ساز مي گردد؛ در صورتي‌كه بلافاصله آن را پاك فرمائيد، نياز به شستشوي فرش تماما وجود ندارد. اما در شكل نياز به شستشوي بدون نقص فرش مي بايست توجه فرمائيد كه تعيين شايسته ترين قاليشويي در از در ميان بردن اشكال لكه فرش نقش مهمي داراست. بعضي اوقات عدم دور انديشي از نوع لكه، مال فرش و همينطور شيوه شستشو سبب ساز مي شود كه به فرش‌هاي گرانبها خويش زخم بزنيم.
در‌اين نوشته‌ي علمي از طريق‌هاي پاك كردن اشكال لكه هاي روي فرش مي گوييم تا بتوانيد قدمت اثر گذار قالي خويش را ارتقاء دهيد.
محلول‌هاي خانگي براي از ميان بردن لكه فرش كدامند؟شما به راحتي ميتوانيد، شايسته ترين لكه بر فرش را در خانه خويش بسازيد. براي اين عمل كافي ميباشد، فقط خصوصي به آشپزخانه خويش بزنيد و با به كار گيري از برخي مواد خانگي، لكه فرش را نابود فرماييد. همواره هنگام ساختن محلول‌هاي خانگي با استعمال از مواد غذايي يا اين كه شيميايي كه در خانه داريد به واحد سنجش موادي كه به كار گيري مي كنيد، بسيار اعتنا داشته باشيد. به كار گيري بيش تر از حد از بعضي مواد اسيدي به فرش شما جراحت وارد كرده و از بها آن مي‌‌كاهد. همينطور دماي آب نيز در از في مابين بردن لكه يا اين كه تشديد آن نقش داراست.
محصول فرش شما در به كار گيري از اشكال محلول‌ها اهميت ويژه‌اي دارااست. شيوه بردن لكه از فرش دستباف با فرش ماشيني يكسان وجود ندارد. همينطور از ساير مواقعي كه بايستي مدنظر قرار دهيد، رنگ فرش ميباشد. فرش‌هاي سپيد و كرم بيش از ساير رنگ‎‌ها در معرض كثيفي مي باشند و شما هنگام گزينش لكه‌بر خانگي مي بايست در لحاظ داشته باشيد كه به پخش شدن لكه روي فرش ياري نكنيد. درپي به بعضا از مواد ارزان‌ بها و در دسترسي كه براي بردن لكه به شغل شما مي آيند، اشاره مي كنيم.
استعمال از پراكسيد هيدروژنپراكسيد هيدروژن يكي‌از موادي ميباشد كه براي نظافت كردن لكه چربي گزينه استعمال قرار مي گيرد. كافي ميباشد، يك قاشق غذاخوري از پراكسيد هيدروژن را در يك ليتر آب گرم ادغام و با استعمال از مخلوط نتيجه ها، لكه‌هاي چربي را پاك نماييد. در تزكيه لكه با اين طرز بايستي سرعت كار داشته باشيد و بلافاصله محل لكه را پاك نمائيد تا مواد شيميايي به فرش جراحت نزند. همينطور خوب ميباشد كه هنگام اجرا اين شغل از ماسك به كار گيري نماييد تا مواد شيميايي را استنشاق نكنيد.
آب ليمو و پراكسيد هيدروژن از ساير گونه هاي تميز‌كننده خانگي مي‌باشند كه آيتم استقبال خانم‌هاي منزل‌دار قرار مي گيرند. اين محلول موءثر، نقش يك وايتكس حاذق را داراست و معمولا در شكل بروز لكه فرش سپيد و پر‌نور به فعاليت خواهد آمد. اين محلول همينطور ذرات چسبيده به فرش را از ميان خواهد موفقيت؛ براي همين در صورتي‌كه در ادامه شايسته ترين برند لكه بر فرش ميباشيد، قبل از آن چك فرماييد كه آيا پراكسيد هيدروژن در خانه داريد يا اين كه نه.