طرز تهیه رنگ های گیاهی و رنگرزی گیاهی فرش از طریق این رنگ ها

در اين سايت مي توانيد به جواب سوالات خود در مورد قاليشويي دست يابيد

طرز تهیه رنگ های گیاهی و رنگرزی گیاهی فرش از طریق این رنگ ها

۸ بازديد
برای رنگرزی گیاهی فرش آغاز بایستی قبل از هرچیزی طریق آماده ساختن رنگ متبوع را بلد باشید قالیشویی در مشهد تا بتوانید آن رنگ را تهیه و تنظیم کرده و رنگرزی را آغاز فرمایید ، در حال حاضر تنظیم ی بعضی از این رنگ ها را می‌آموزیم :
۱- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سپید
آغاز ظرفی والا برداشته و پشم را به هم پا ده گرم روغن آب کوهی و دو الی سه سطل آب که دمای آن ۲۵ جایگاه ی سانتی گراد میباشد داخل پیاله بخوابانید ، برهان این عمل این میباشد که از این نحوه چربی و جرم جان دار در پشم به صورت کل و کمال گرفته گردد. اکثری از اشخاص ممکن میباشد روغن آب کوهی نداشته باشند و یا این که نتوانند آن را یافت نمایند به همین برهان بجای آن می‌توانید از سودا نیز به مقدار ۵۵۰ گرم به کارگیری فرمایید.
 
۲- رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سرخی (لاکی)
در حالتی که می‌خواهید پشمتان رنگی سرخی داشته باشد بایستی از لاکی (قرمزدانه) استعمال نمائید ، فعلا شاید با خویش بپرسید لاکی چیست و چه طور از آن استعمال کنیم؟
روی شاخه های برخی از درختان مانند درخت انجیر حشره هایی معاش می نمایند که به جنازه ی آن‌ها لاکی گفته می گردد. قرمزدانه از لاکی به طوری ایجاد میشود که لاکی شیره ی گیاه را میک زده و بعداز آن صمغی از خویش ترشح می نماید که هنگامی آن را صاف نمایند می قدرت قرمزدانه اخذ کرد.
برای سرخی کردن پشم آن را به یاروهمدم یک کیلو آهک به طور یک روز بی نقص در مقدار متعددی از آب می غلطانند ، بعداز سپری شد یک شبانه روز پشم را در یک آب سرازیر به قدری شست و شو می‌دهند که هیچ اثری از آهک در آن یافت نمیشود ، بعد پشم را به همپا یک و نیم کیلو زاج جوشانده و بعداز جوشیدن مجدد به عبارتی روند شست و شو را ایفا می‌دهند ، در غایت برای رنگرزی گیاهی فرش به رنگ سرخی می بایست حدود یک و نیم الی دو کیلو لیمو عمانی را کوبیده و در آب گرم جوشانده و آن گاه برای باری دیگر پشم را بجوشانید به این دلیل که با این فعالیت آب گرم به رنگ سرخی در می‌آید. این نکته فراموش نشود که برجسته و یا این که نادر رنگ بودن پشم به مقدار لیمو عمانی مستعمل بستگی دارااست.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.