شانه فرش چیست؟ ویژگی‌ها، تفاوت و انواع

در اين سايت مي توانيد به جواب سوالات خود در مورد قاليشويي دست يابيد

شانه فرش چیست؟ ویژگی‌ها، تفاوت و انواع

۹ بازديد
امروزه تنوع و تعدد گونه های فرش‌ها در بازار بسیار زیاد شد‌ه‌است قالیشویی در مشهد و اشخاصی که قصد خرید فرش داشته باشند معضل‌ها و گرفتاری‌های زیادی خواهند داشت. اکثری از اشخاص بارها کلمه کتف فرش را شنیده‌اند البته هنوز با معنا اساسی آن شناخت ندارند. در واقعیت کتف و تراکم فرش قادر است یکی مهم‌ترین و مهمترین فاکتورها در طول خرید گونه های فرش‌های ماشینی و دستبافت و حتی قالی کوچک و تابلوفرش باشد. می‌اقتدار ذکر کرد مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ارزش فرش‌ها تعداد کتف خواهند بود. درپی مقاله به طور بدون نقص به معنا کتف و تراکم فرش پرداخته شود.
کتف فرش چیست؟
روی هم رفته همگی فرش‌ها میتوانند دو مؤلفه اساسی داشته باشند که کتف و تراکم نامیده می شوند. کتف فرش به تعداد گره‌هایی گفته میگردد که در پهنا یک متر از فرش قرار دارا‌هستند. از جمله وقتی که گفته میشود یک فرش ۷۰۰ کتف میباشد به‌این مفهوم میباشد که در هر متر از پهنا آن فرش ۷۰۰ عدد گره بافته گردیده‌است. کتف رایج‌ترین فاکتور برای نماد دادن چگونگی فرش‌ها در بین عموم معمولی به شمار می‌رود و امروزه گونه های فرش‌ها با تعداد کتف‌های متفاوت در دسترس قرار دارا هستند که هریک از دید خصوصیت و بها باهم گوناگون میباشند.
گونه های کتف فرش
به عبارتی‌طور که گفته شد کتف به تعداد گره‌های فرش در یک متر از پهنا آن گفته میگردد. فرش‌ها امروزه در چندین کتف ساخت‌و‌ساز می گردند که رایج‌ترین و مهمترین آنان مشمول فرش‌های ۵۰۰ کتف، ۷۰۰ کتف، ۱۰۰۰ کتف، ۱۲۰۰ کتف و ۱۵۰۰ کتف میباشند. هرچقدر که تعداد کتف‌های فرش بیشتر باشد زیبایی و جذابیت بیشتری خواهد داشت و طرح و نقش فرش‌ها بدیهی‌خیس  نماد داده گردد. هریک از فرش‌های ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کتف می توانند از نگاه تراکم تفاوت‌های مختلفی باهم داشته باشند. از جمله فرش‌های ۷۰۰ کتف خویش می توانند به ۳ نوع فرش ۷۰۰ کتف حقیقی، ۷۰۰ کتف تبدیلی و ۷۰۰ کتف معدود تراکم تقسیم می گردند. تراکم هرمورد از این فرش‌ها می توانند از ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متعدد باشند.
روی هم رفته با دقت به فاکتورهای مختلفی همانند زیبایی، جذابیت، بها، چگونگی، مقاومت و … می‌قدرت اعلام کرد فرش‌های ۷۰۰ کتف و ۱۰۰۰ کتف پرفروش‌ترین نوع فرش می‌باشند در حالی که فرش‌های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ کتف از بها‌های بالایی برخوردارند.
تراکم فرش چیست و چه تفاوتی با کتف داراست؟
به عبارتی‌طور که گفته شد مؤلفه دوم فرش‌ها در کنار کتف مضمون‌ تراکم میباشد. در واقعیت تراکم به عبارتی کتف میباشد با این تفاوت که‌این مؤلفه تعداد گره‌های فرش در زمان یک متر از ارتفاع فرش را علامت می دهد. برای مثال وقتی که گفته می‌گردد یک فرش دارنده تراکم ۲۵۵۰ میباشد بدین مفهوم میباشد که تعداد گره‌های جانور در یک متر از ارتفاع فرش ۲۵۵۰ عدد میباشد. اما بایستی دقت داشت که تعداد کتف و تراکم در فرش‌های دستبافت مداقه بسیار بیشتری دارااست درحالی که معمولاً در فرش‌های ماشینی التفات آنچنانی ندارد.
مدام تعداد تراکم از کتف‌های فرش بیشتر میباشد به این دلیل‌که تراکم به ضخامت و سفتی فرش و همینطور استحکام آن مربوط می‌گردد در حالی که کتف گزینش کننده نازکی فرش میباشد به همین ادله میباشد تا تعداد کتف فرش بیشتر باشد از زیبایی و جذابیت بالاتری شامل است و هرچه تراکم فراتر باشد استحکام فرش ارتقا می یابد.
گره فرش چیست؟
در واقعیت تازمانیکه گره وجود نداشته باشد مفاهیمی همانند تراکم و کتف نیز بی‌معنا خواهند بود. گره اساسا به پرزی گفته میگردد که حول تارهای عمود گردیده بر دار قالی به طور زیرورو بر چله سوار می‌گردد. طرح و نقش‌هایی که بر روی فرش ظواهر می شوند فیض قرار به چنگ آوردن تعداد متعددی از گره‌ها در کنار هم می باشند. گره با اسم‌های دیگری همانند خفت، ریشه، گند، ایلمه، خامه و پیچک نیز شناخته می شوند و میتوانند اشکال مختلفی داشته باشند که رایج‌ترین آن ها گره‌های فارسی و ترکی میباشند. گره ترکی در فرش‌های دستبافت سفت‌ترین و مقاوم‌ترین نوع گره میباشد برای اجرای آن از قلاب‌های فرش‌بافی به کار گیری می‌گردد. ولی امروزه گره‌های دیگری که با اسم گره تقلبی شناخته می گردند به جهت آسانی ایفا استعمال میگردند که رایج‌ترین آن‌ها مشمول گره اسپانیولی، گره آویز، گره قرضی، گره مضاعف، گره دورنگ، گره سنه، گره مغلوب و … می باشند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.